elearning-forum.ro
elearning-forum.ro   RESURSE   |   SOLUTII   |   SISTEME   |   EVENIMENTE   |   FORUM    
elearning-forum.ro > resurse > Prin controlul calitatii, spre excelenta

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Evaluarea calitatii are un rol cheie în ameliorarea continua a activitatilor de suport pentru cursanti si dezvoltarea sistemului de educatie la distanta.

5. Prin controlul calitatii, spre excelenta

Olimpius Istrate
cercetator asociat, Institutul de Stiinte ale Educatiei
olimpius.istrate [at] tehne.ro

Majoritatea aspectelor ce tin de calitatea procesului de predare-învatare la distanta nu pot fi luate în calcul fara o monitorizare pe parcurs si evaluare globala a sistemului aplicat. Aceasta abordare implica ideea rolului cheie al evaluarii în ameliorarea continua a activitatilor de suport pentru cursanti si dezvoltarea sistemului de educatie la distanta. Anumite criterii impuse intern de institutia de învatamânt/ formare/ training, odata realizate, nu se autosustin, iar demersurile evaluative nu numai ca mentin standardele de calitate, dar le si îmbunatatesc.

În primul rând, sunt anumite cerinte pe care activitatea de suport tutorial trebuie sa le îndeplineasca. Un program de educatie la distanta eficace este însumarea eforturilor de echipa sustinute; fiecare input în experienta de învatare a cursantului are importanta. Esenta tutorialelor consta în receptivitatea la problemele cursantului, promptitudinea si calitatea raspunsurilor oferite, ceea ce necesita nu doar evaluare de sistem, ci si autoevaluarea continua a tutorului.

În ce priveste pertinenta, adecvarea si gradul de interactivitate ale continuturilor prezentate, monitorizarea simpla a reactiilor si opiniilor cursantilor, precum si a feedbackului oferit de tutor vor avea ca rezultat materiale de curs îmbunatatite pentru seriile viitoare de studenti.

O caracteristica programatica a modelelor de educatie la distanta este autonomia cursantului. Acesta are libertatea sa-si defineasca propriul parcurs de învatare si sa foloseaca dupa voie resursele oferite sau disponibile, nelimitându-se la materialul de curs, care poate fi folosit doar ca parte, de egala importanta cu alte materiale. Aprecierea performantelor în învatare devine dificila si trebuie suplimentata de demersuri (orientate) de autoevaluare a cursantului.

O metodologie riguroasa va fi urmarita mai mult relativ la modul în care cursantii si practicienii sunt implicati în procesul de evaluare si relativ la modul în care se interpreteaza si se utilizeaza rezultatele. Excelenta tehnica este lipsita de valoare ca parte a unui proces care nu conduce la ameliorari continue.

Pentru programele de educatie la distanta, evaluarea trebuie sa fie dezvoltata în aspectul acesteia de resursa pentru cursant si ca aspect esential al unei bune practici.

elearning-forum.ro > resurse > Prin controlul calitatii, spre excelenta
eLearning-forum.ro © Institutul de Stiinte ale Educatiei, 2003-2006
Partener educațional: Centrul pentru Dezvoltare și Inovare în Educație
Întretinere si suport tehnic: Editura Agata ®