RESURSE | SOLUTII | SISTEME | EVENIMENTE | FORUM |
elearning-forum.ro > resurse > Evaluarea activitatilor de tutorat si suport |
Activitatea de suport tutorial este cea mai expusa, susceptibila de a obtine raspunsul "Prea putin furnizata" la orice evaluare. În vederea obtinerii unor rezultate reale, demersurile evaluative trebuie sa îi acorde o atentie speciala. |
4.1. Evaluarea activitatilor de tutorat si suport
În cadrul unui proiect de cercetare al Universitatii Deschise din Marea Britanie, ce urmarea aprecierea activitatilor desfasurate în programele de educatie la distanta, a fost aplicat un chestionar pe un esantion de peste 5.000 de studenti. Chestionarul foloseste o scala de 5 puncte si vizeaza atitudinea cursantilor fata de componentele principale ale programului.
Dintre cele trei mari componente vizate, activitatea de suport tutorial este cea mai expusa, susceptibila de a obtine raspunsul "Prea putin furnizata" la orice evaluare. De aceea, în vederea obtinerii unor rezultate reale asupra activitatii desfasurate, demersurile evaluative trebuie sa îi acorde o atentie speciala. Rolul tutorului din perspectiva cursantilorPentru aprecierea rolului tutorului din perspectiva cursantilor, detaliat pe activitati specifice, se poate aplica un chestionar în prima parte a programului de instruire. Centralizat, acesta ofera o imagine asupra aspectelor ce pot fi ameliorate:
Un chestionar aplicat într-o cercetare asupra programelor de educatie la distanta din cadrul Universitatii Deschise din Marea Britanie evidentiaza faptul ca studentii valorizeaza foarte mult activitatea de suport tutorial luata ca întreg, ca si componenta în cadrul procesului de formare:
|
Cursantii asteapta un feedback si performantele acestora depind de calitatea feedbackului oferit. |
Cum se evalueaza feedback-ul oferit cursantilorPrintre activitatile considerate prioritare pentru un tutor si care constituie frecvent obiect al evaluarilor, feedbackul oferit cursantilor poate fi detaliat si analizat pe mai multe planuri. În primul rând se poate face o masurare de tip cantitativ a raspunsurilor la problemele cursantilor. Se consemneaza rata de raspunsuri per probleme, volumul de informatii cuprins în raspuns, intervalul de timp dintre solicitarea ajutorului si raspunsul tutorului, precum si daca studentul revine ulterior cu aceeasi problema. Calitativ, se poate realiza o analiza prin sondaj a adecvarii raspunsurilor oferite si o reevaluare a lucrarilor cursantilor pentru a stabili competenta tutorului în masurare si apreciere prin note. Sau, pentru a evita consumul de timp si resurse, reevaluarea notarii poate fi înlocuita cu un sistem de calcul statistic. Sistemul de la Open University pentru verificarea indulgentei/ severitatii în notare porneste de la premisa corespondentei între ecuatia ce descrie variatia notelor în sistemul traditional si norma pentru variatia notelor acordate de tutori pentru activitatile studentilor la distanta. Procentele de note A, B, C, D, F date de fiecare tutor grupului propriu pe parcursul anului se compara cu distributia notelor si abaterea standard observata la nivel national în învatamântul superior conventional. Acest sistem furnizeaza un indicator pentru nivelul de încredere, dar, ca orice indicator statistic de performanta, nu poate fi interpretat întotdeauna cu semnificatia stricta pe care o ofera. În plus, numarul cursantilor alocati unui tutor poate fi extrem de redus în unele sisteme de formare la distanta, si nu se poate presupune ca acest grup reprezinta o distributie normala a performantelor relativ la un anumit curs. În acest ultim caz, se recomanda o discutie initiala a tutorilor în care stabilesc expectantele pentru lucrarile/ eseurile studentilor, apoi, pe parcursul anului, se cere ca fiecare nota acordata de tutor sa fie însotita de o fisa explicativa. Desi aprecierea prin note a activitatilor cursantilor este importanta, scopul acestor aprecieri este mult mai larg, integrându-se în demersul global de suport oferit de tutor. Corelativ, sunt cazuri de programe de educatie la distanta unde evaluarea de parcurs lipseste. Oricum, cursantii asteapta un feedback si performantele acestora depind de calitatea feedbackului oferit.
Data fiind necesitatea suportului (calitativ si cantitativ) oferit în cadrul programelor de educatie la distanta, aceasta componenta este o arie importanta pentru monitorizare si evaluare. Evaluarea suportul tutorial se realizeaza în principal prin aplicarea unor chestionare cursantilor, de tipul celor descrise mai sus, însa se poate dovedi utila o verificare a respectarii normelor profesionale de catre tutori. Criteriile folosite pentru aprecierea eficacitatii sprijinului acordat în parcurgerea unui curs la distanta depind în mod natural de tipul de rezultate asteptate si de dificultatea continutului. Exemplul de mai jos încearca sa surprinda un evantai de criterii posibile ce pot fi folosite în monitorizarea notarii studentilor:
|
Activitatea de suport tutorial este strâns conditionata de factorii de personalitate. |
Autoevaluarea tutoruluiPerformanta tutorului este una dintre cele mai dificile arii de evaluare si ameliorare, datorita, pe de o parte, varietatii problemelor întâmpinate de cursanti si, pe de alta parte, specificului activitatii de suport tutorial - strâns conditionata de factorii de personalitate. Un pas dezirabil în aceasta directie îl constituie analiza de catre tutorii însisi a formularelor de feedback de la cursanti. Aceste formulare - anonime - sunt completate la finalul primelor secvente de instruire. O structura posibila este alcatuita din lista caracteristicilor dezirabile atribuite tutorului, care sunt considerate pe doua nivele: general valabil (pentru a stabili importanta tipului de suport/ interactiune pentru cursant) si aplicate propriului tutor:
Directa implicare a tutorilor în evaluare nu include necesar aplicarea unor chestionare; se poate realiza în cadrul activitatilor comune cu cursantii, sau prin discutii cu ceilalti tutori (sau consilieri si administratori tehnici, unde este cazul). Ameliorarea activitatii tutoriale într-un program de educatie la distanta implica o monitorizare a calitatii suportului oferit tuturor cursantilor si o evaluare continua din partea tutorilor a interactiunilor cu un grup de studenti. Esenta tutorialelor trebuie sa ramâna receptivitatea la problemele cursantului, promptitudinea si calitatea raspunsurilor oferite, ceea ce necesita nu doar evaluare de sistem, ci si autoevaluarea continua a tutorului. |
elearning-forum.ro > resurse > Evaluarea activitatilor de tutorat si suport |
© Institutul de Stiinte ale Educatiei, 2003-2006 Partener educațional: Centrul pentru Dezvoltare și Inovare în Educație |