elearning-forum.ro
elearning-forum.ro   RESURSE   |   SOLUTII   |   SISTEME   |   EVENIMENTE   |   FORUM    
elearning-forum.ro > resurse > Bariere īn implementarea educatiei la distanta

 
 
 
 
 
 
 
 
 

2. Bariere īn implementarea educatiei la distanta

Petre Botnariuc
cercetator, Institutul de Stiinte ale Educatiei
bpetre [at] ise.ro

Educatia la distanta ofera numeroase beneficii institutiilor care doresc sa ofere programe eficace de educatie si instruire. Totusi, implementarea programelor e adesea obstructionata de o varietate de bariere: atitudini negative, constrāngeri tehnologice, proceduri institutionale inflexibile si politici locale sau nationale restrictive. Cei responsabili de politicile educatiei si educatorii/ trainerii trebuie sa fie constienti de aceste potentiale bariere si sa stabileasca strategii pentru a le depasi.

Atitudinile negative fata de educatia la distanta rezulta adesea din preocuparea pentru calitatea educatiei, mai ales īn formatul la distanta - o zona insufiecient explorata teoretic. Instructorii si administratorii īsi pot face griji cu privire la nivelul scazut al interactiunii dintre studenti si instructor si lipsa serviciilor de sprijin pentru cei ce īnvata la distanta (Willis, 1994). Altii pot avea rezerve cu privire la gradul de implicare sau de calitatea studentilor la distanta. Totusi, cercetarile arata faptul ca aceste griji sunt adesea determinate de lipsa de experienta īn educatia la distanta.

Alte atitudini negative se bazeaza pe: frica de a pierde autonomia; nevoia de a schimba metodele de instruire; suport inadecvat pentru planificare sau pentru reproiectarea cursurilor; potentiale efecte negative īn ce priveste avansarea profesionala. Sprijinul institutional īn forma orientarii pentru planificarea īn echipa, asistenta īn dezvoltarea cursului si īn procesul de furnizare, recompense extrinseci precum compensare suplimentara si credit pentru avansarea profesionala - sunt necesare pentru a depasi aceste bariere atitudinale īn acceptarea programelor.

Aspectele tehnice includ: lipsa de standarde industriale pentru echipamente si software, rapida schimbare tehnologica, care forteaza cheltuieli suplimentare asociate upgradarii sistemelor, nevoia de servicii de suport tehnic si costurile initiale ale sistemului; aspecte referitoare la modul de comunicare prin conferinte computerizate din accesul la o retea sistem, dependenta de retea, de "zgomotul" din retea, linii inadecvate de acces pentru liniile retelei.

Strategiile de depasire acestor bariere ar trebui sa sa se centreze pe:

  • cercetari initiale in vederea adoptarii noilor tehnologii, inclusiv discutii preliminare cu furnizori de sisteme de īnvatare la distanta;
  • vizite la institutii ce folosesc asemenea sisteme;
  • o evaluare a infrastructurii interne;
  • evaluarea cerintelor hardware, software si ofertei de servicii ale furnizorilor;
  • interviuri cu consultanti, instructori si designeri experimentati de sisteme de educatia la distanta

Politici institutionale

Deoarece finantarea neadecvata pentru cumpararea echipamentelor de comunicare reprezinta o bariera majora īn calea implementarii, institutiile vor trebui sa planifice o finantare pe o perioada mai lunga de timp a infrastructurii tehnologice necesare pentru a asigura servicii eficiente.

Alte strategii presupun dezvoltarea unor fonduri capitale de investitii pentru a asista institutiile īn obtinerea tehnologiei si adoptarea unei strategii de schimbare institutionala.

Schimbarea institutionala creeaza bariere pentru educatia la distanta atunci cānd:

  1. mijloacele traditionale se dovedesc depasite;
  2. se studiaza excesiv problemele;
  3. institutia reactioneaza la situatii numai atunci cānd ele sunt deja scapate de sub control;
  4. se centreaza pe simptoame nu pe cauze;
  5. lipseste conducerea;
  6. ignora nevoile studentului;
  7. protejeaza propriile interese in loc sa creeze parteneriat;
  8. īncearca sa īndeplineasca mai multe misiuni;
  9. īncearca sa rezolve problemele institutionale cu solutii tehnice care au avut succes īn alte organizatii;

Planificarea strategica, pornind de la o analiza SWOT, poate facilita raspunsuri institutionale adecvate la aceste provocari.

Politici nationale

Politicile locale sau nationale limiteaza adesea initiativele de educatia la distanta. Dotarea minima, limitarile creditelor pentru formare, aspectele de echivalare a creditelor - reprezinta obstacole majore īn calea adoptarii programelor de educatia la distanta.

Strategiile de a depasi unele din aceste bariere, includ: dezvoltarea retelei de telecomunicatii regionale si nationale, presiuni pentru adoptarea de politici educationale coerente si permisive; crearea de standarde pentru o buna practica a educatia la distanta si īnfiintarea unui consortiu de dezvoltare de software si programe specifice.

elearning-forum.ro > resurse > Bariere īn implementarea educatiei la distanta
eLearning-forum.ro © Institutul de Stiinte ale Educatiei, 2003-2006
Partener educažional: Centrul pentru Dezvoltare ŗi Inovare īn Educažie
Īntretinere si suport tehnic: Editura Agata ®