RESURSE | SOLUTII | SISTEME | EVENIMENTE | FORUM |
elearning-forum.ro > resurse > Tipologia mediilor de instruire virtuale |
Stabilirea unei anumite situatii de învatare pe axele spatiu-timp determina un cadru diferit de aspecte tehnice si pedagogice. |
3.4.1. Tipologia mediilor de instruire virtuale
Mediile de învatare pe care le experimenteaza studentii pot fi caracterizate în patru feluri:
Fiecare din aceste medii nu numai ca prezinta propriul cadru de aspecte tehnice si pedagogice, dar determina si consideratii referitoare la înregistrarea sesiunilor de lucru, astfel încât ele sa fie furnizate altora ulterior sau pur si simplu folosite ca o referinta. Înregistrarea acestor sesiuni sau componente ale sesiunii (inclusiv interactiuni bazate pe PC, si pe software-ul asociat), depozitarea lor, si indexarea pentru o recuperare ulterioara sunt aspecte ale crearii si mentinerii mediilor de învatare virtuala. Scenariul 1Primul scenariu descrie ceea ce poate fi vazut ca un mediu de învatare de tip fata în fata. "Acelasi timp, acelasi loc" înseamna ca studentii si instructorul se gasesc cu totii în acelasi timp si în acelasi loc pentru toate întâlnirile. Totusi, chiar si în scenariul de tip fata în fata, instructorul poate dori sa foloseasca informatii care au fost înregistrate la un moment anterior, sa demonstreze trasaturi ale unui pachet de software sau sa includa o vizita în timp real, pentru lamuriri asupra unui subiect, la un expert aflat la o alta locatie. Studentii carora li s-a cerut sa prezinte informatii colegilor în timpul unei sesiuni de tip fata în fata, pot alege sa studieze surse pre-înregistrate sau pot alege sa intre pe Internet pentru resurse din retea. Evaluarile sau lecturile din perioada de presesiune pot fi prezentate prin e-mail sau materialele de sprijin pot exista numai într-o baza de date electronica, si pot necesita sa fie accesate în timpul sesiunii de tip fata în fata. "Capturarea unor asemenea sesiuni sau portiuni din ele pentru utilizarea lor drept referinte pentru studiu de catre acei studenti care nu pot sa participe în orele stabilite, reprezinta o provocare frecvent întâlnita". Scenariul 2Scenariul 2 (acelasi timp, loc diferit) descrie ceea ce întelegem prin programe de pregatire la distanta sau teleconferinte. Studentii si instructorii nu se afla în acelasi loc nici, iar sesiunea are loc în aceeasi perioada de timp pentru toate întâlnirile. În mod normal, separarea geografica a studentilor este rezolvata prin teleconferintele audio sau video. Semnalele vehiculate cu ajutorul telecomunicatiilor pot fi captate si apoi reluate pe un echipament similar la un moment ulterior. Scenariul 3Scenariul 3 (timp diferit, acelasi loc) e în esenta acelasi cu Scenariul 1, cu exceptia faptului ca unul sau mai multi studenti se alatura sesiunii ulterior. Ei înca "participa" la sesiune si interactioneaza cu continutul si ceilalti studenti. Cursantii pot trimite notitele sesiunii lor altor studenti pentru revizuire si comentarii, sau se pot afla într-un grup de studiu cu alti studenti si vor sa-si împartaseasca resursele sesiunii pentru a se pregati pentru o sesiune viitoare. Scenariul 4Scenariul 4 sugereaza ca studentul va accesa informatia nu numai la un timp ulterior dar si dintr-un alt loc. E o varianta a scenariului trei, cât si a altor forme de pregatire, precum Computer Based Training (CBT). Internetul sau o retea intranet poate fi folosita ca mijloc de distributie pentru furnizare CBT. Cursurile trebuie stocate împreuna cu informatii care ajuta utilizatorul sa gaseasca cursul potrivit. E adesea util ca instructorul sa asigure o mostra a anumitor parti ale cursului, astfel încât studentul sa poata alege în cunostinta de cauza daca sa downloadeze cursul sau nu. De asemenea, unui utilizator în Scenariul 4 i se poate pune la dispozitie o varietate de instrumente pentru a accesa informatia. Studentul poate alege sa asculte un rezumat, în loc de a îl citi sau viziona. |
elearning-forum.ro > resurse > Tipologia mediilor de instruire virtuale |
© Institutul de Stiinte ale Educatiei, 2003-2006 Partener educațional: Centrul pentru Dezvoltare și Inovare în Educație |