elearning-forum.ro
elearning-forum.ro   RESURSE   |   SOLUTII   |   SISTEME   |   EVENIMENTE   |   FORUM    
elearning-forum.ro > resurse > Activitatea de tutorat

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Tutorul este, teoretic, singura persoana care intra īn contact cu studentul, avānd rolul de mediator īntre materialul de parcurs si cursant.

3.3.4. Activitatea de tutorat

Olimpius Istrate
cercetator asociat, Institutul de Stiinte ale Educatiei
olimpius.istrate [at] tehne.ro

Īn sistemele de īnvatamānt deschis si la distanta, rolul si activitatea tutorului a fost si este subiect de interes, cercetare si dezvoltare, īn particular pentru cercetatori implicati īn program si pentru tutorii īnsisi.

Folosim termenul de tutorat pentru a desemna activitatea de suport realizata de un specialist (tutor) pentru a facilita progresul unui cursant sau grup de cursanti care folosesc pentru īnvatare materiale pregatite īn tehnologia īnvatamāntului la distanta.

Aceasta activitate poate īmbraca o varietate de forme, rolul tutorului fiind interpretat diferit de la un sistem la altul: diagnosticarea problemelor cursantilor, ajutor īn privinta aptitudinilor de īnvatare, suport pentru activitatile practice, īmbogatirea continutului cursului, interpretarea materialului de curs etc. - īn general acele activitati al caror scop este promovarea studiului si facilitarea īnvatarii.

Tutorul este, teoretic, singura persoana care intra īn contact direct cu studentul (telefon, Internet, fata īn fata, teleconferinte), dar rolul este doar de mediator īntre materialul de parcurs si cursant, īn nici un caz de īnlocuire a unei secvente din materialele trimise printr-o forma de predare fata īn fata.

Relativ la activitatea tutorului, unii cercetatori opereaza o distinctie īntre diferite tipuri de educatie la distanta, acestea impunānd si rolurile īn cadrul institutiei:

  1. institutii īn care autorii de curs si tutorii pregatesc materialele necesare si le distribuie;
  2. institutii īn care materialele realizate īn centre specializate sunt adaptate de tutori pentru un grup tinta specific si apoi distribuite;
  3. institutii īn care tutorii distribuie materialele realizate īn alte centre fara a le modifica.

General vorbind, titulatura de 'tutor' īntr-un sistem de educatie la distanta implica anumite tipuri de sarcini, unele dintre acestea fiind īndeplinite si prin consultare cu alti participanti la program:

  • identificarea, alegerea si eventual programarea modalitatilor particulare de suport, cele mai potrivite cu cerintele subiectelor predate si nevoile cursantilor
  • organizarea si coordonarea tutorialelor;
  • organizarea si managementul grupului de studenti;
  • raspuns la īntrebari individuale prin posta, telefon sau e-mail - feedbackul trebuie sa fie constructiv si empatic, pentru a facilita progresul īn īnvatare;
  • consultare cu consilierul īn legatura cu progresul cursantului;
  • actualizarea permanenta a unor baze de date si furnizarea informatiilor catre universitate, student sau consilier;
  • evaluarea prin note a activitatii studentilor din cadrul tutorialelor si justificarea acestora.

Īn cadrul unui program de formare continua, sarcinile tutorului se pot extinde prin includerea urmatoarelor:

  • monitorizarea si evaluarea efectelor pregatirii īn planul profesional al cursantilor;
  • īntelegerea naturii si culturii organizatiei īn care activeaza cursantul;
  • promovarea īnvatarii deschise la distanta si cooptarea managerilor ca traineri;
  • negocierea si identificarea nevoilor de pregatire la nivelul aptitudinilor pentru īnvatare si la cel al ascensiunii īn cariera;
  • planificarea programei īnvatarii la distanta relativ la nevoile de pregatire: identificarea si selectarea pachetului de instruire potrivit, inclusiv adaptarea eventuala a materialelor, negocierea cu cursantii si managerul institutiei respective privind includerea experientei de munca īn cadrul programului;
  • orientarea cursantilor spre o anumita specializare;
  • dezvoltarea capacitatii cursantului de a fi productiv.

Īn ceea ce priveste cunostintele si aptitudinile necesare, īncercam īn cele ce urmeaza sa le evidentiem schematic, relativ la tipurile majore de sarcini specifice tutorului:

Sarcini Aptitudini/ cunostinte necesare
Selectia si adaptarea materialelor pentru īnvatare la distanta Cunoasterea materialelor suport pentru cursuri si a bazelor de date.
Pregatirea materialelor pentru īnvatare la distanta Cunoasterea grupului tinta, obiectivelor cursului si cerintelor evaluarii. Abilitatea de a realiza designul materialelor necesare.
Consiliere pre-curs (determinarea nevoilor de īnvatare) Cunoasterea materialului de curs disponibil. Aptitudini īn evaluare, consiliere/ orientare, relationare interpersonala.
Inductie Abilitati de comunicare, orientare īn sarcina, cunoasterea continutului cursului si ce presupune educatia la distanta.
Suportul īnvatarii Cunostinte de psihologia educatiei si ce implica educatia la distanta. Adaptare la stilurile de īnvatare. Cunostinte si competente de evaluare, tehnici de examinare. Mentinerea unei baze de date. Orientare si consiliere. Comunicare interpersonala. Gestionarea situatiilor de criza.
Consiliere post-curs Consiliere si orientare socio-profesionala.Cunostinte despre cerintele de pe piata muncii.

elearning-forum.ro > resurse > Activitatea de tutorat
eLearning-forum.ro © Institutul de Stiinte ale Educatiei, 2003-2006
Partener educažional: Centrul pentru Dezvoltare ŗi Inovare īn Educažie
Īntretinere si suport tehnic: Editura Agata ®