elearning-forum.ro
elearning-forum.ro   RESURSE   |   SOLUTII   |   SISTEME   |   EVENIMENTE   |   FORUM    
elearning-forum.ro > resurse > Dezvoltarea materialelor suport

 

3.1. Dezvoltarea materialelor suport

Olimpius Istrate
cercetator asociat, Institutul de Stiinte ale Educatiei
olimpius.istrate [at] tehne.ro

Într-un anumit sens, educatia la distanta din timpurile noastre poate fi asemuita cu cinematograful timpuriu. Producatorii primelor filme aveau tendinta sa le realizeze cât mai aproape de modelul pieselor de teatru - o camera statica era fixata pe o scena. A durat ceva timp pâna când regizorii si-au dat seama ca aparatul de filmat putea fi miscat, scenele puteau fi trase din unghiuri diferite, iar timpul putea fi manipulat la masa de montaj.

Comparatia se aplica si poate fi analizata la toate nivelele designului materialelor si proiectarii mediului de învatare la distanta. 'Regizorii-pedagogi' încep sa exploateze din ce în ce mai bine potentialul acestui tip de instruire.

Noile tehnologii digitale si cercetarile recente în domeniul designului vizual (visual design, screen design, eyetracking etc.) largesc semnificativ sfera de posibilitati si lasa sa se întrevada un viitor ce pune definitiv în umbra 'istoria scrisa' a învatamântului la distanta.

Pentru o proiectare eficienta

Înca din 1970, cercetarile au relevat ca evident faptul ca mediul de comunicare este un factor de mult mai mica importanta în predarea si învatarea la distanta decât calitatea instruirii. Aceasta observatie a determinat o reorientare a atentiei educatorilor si cercetatorilor de la mediul de distributie a materialelor suport pentru învatare la proiectarea programelor de instruire si designul materialelor în termeni didactici si de psihologia educatiei.

Treptat, se încheaga acum o teorie care sa sustina si sa directioneze practica educativa, orientata spre elaborarea principiilor învatarii eficiente dupa material de pe suport tiparit, audio sau digital, sustinut de interactiuni profesor-elev mediate, în conditiile promovarii studiului independent si colaborarii la distanta. Mediul de comunicare ramâne doar un suport - nu lipsit de importanta, deoarece dimensioneaza diferit procesul de predare-învatare - accentul fiind însa pus pe dezvoltarea unor situatii educative eficiente.

Astazi, cele câteva studii comparative publicate, despre studentii care învata prin intermediul noilor tehnologii versus clasa traditionala, la o analiza atenta, nu au ca termen major de comparatie tipul de instruire - mediata sau fata în fata -, acesta fiind doar pretextul, ci cât de bine este proiectata instruirea. Iar pentru învatamântul la distanta, designul materialelor suport are importante functii de potentare a valorii formative a mesajului educational.

elearning-forum.ro > resurse > Dezvoltarea materialelor suport
eLearning-forum.ro © Institutul de Stiinte ale Educatiei, 2003-2006
Partener educațional: Centrul pentru Dezvoltare și Inovare în Educație
Întretinere si suport tehnic: Editura Agata ®