Educatia la distanta poate fi aplicata cu succes la nivelul învatamântului universitar si în educatia permanenta. |
6. Avantaje si dezavantaje
Olimpius Istrate
cercetator asociat, Institutul de Stiinte ale Educatiei
olimpius.istrate [at] tehne.ro
Avantaje
Prin raportare la educatia traditionala, se pot reliefa câteva avantaje ale educatiei la distanta prin Internet, considerând-o aplicabila, cel putin deocamdata, la nivelul învatamântului universitar si în educatia permanenta, dupa modelul universitatilor deschise si la distanta din tarile tehnologizate:
- În primul rând, toate resursele care constituie obiectul cursului pot fi accesibile ubicuu.
- Scopul curriculumului va fi mai cuprinzator decât cel curent, curriculumul oferind modalitati multiple pentru achizitii de cel mai înalt nivel în toate domeniile culturii.
- Audienta este considerabil crescuta, educatia la distanta putând cuprinde si studenti care nu pot participa la cursurile din sistemul traditional. Accesul la retele locale, regionale si nationale leaga studentii din diferite medii sociale, culturale, economice, si cu experiente variate.
- Este facilitata învatarea într-un ritm propriu, într-un stil personal, parcurgerea sau audierea cursurilor putând fi facuta treptat si repetat. Computerele încorporeaza variate pachete de softuri extrem de flexibile, studentul având un control maxim al informatiilor de continut.
- Interactiunile sincrone si cele asincrone dintre profesor si studenti se pot complementariza. Un corolar important aici l-ar constitui posibilitatea constituirii unui grup pedagogic (team teaching) pentru transmiterea cunostintelor unui anumit domeniu si antrenarea în activitati a unor educatori care în mod curent nu sunt disponibili din variate motive.
- Tehnologiile sunt interactive, permitând un feed-back total, în timp real, si evaluari formative sau sumative, cantitative sau calitative într-un mod facil si de catre evaluatorii cei mai avizati.
Limite
Printre dificultatile la implementare, ce pot fi considerate si limite ale noului sistem se numara:
- Costurile ridicate ale dezvoltarii sistemului, incluzând cheltuieli cu: tehnologia (hard si soft); transmiterea informatiilor în retea; întretinerea echipamentului; producerea materialelor necesare.
- Dificultatea sustinerii la implementarea sistemului a unui efort consistent si sustinut al studentilor, profesorilor, intermediarilor ce ofera suport tehnic si personalului administrativ.
- Necesitatea experientei cursantilor în domeniul computerelor. Întretinerea propriului computer va fi probabil una dintre responsabilitatile curente.
- Studentii trebuie sa fie extrem de motivati pentru participare. Fenomenul de abandon scolar este mult mai frecvent în educatia la distanta decât în cadrele traditionale ale educatiei, interrelatiile instituite fiind relativ impersonale, facând optiunea mai usoara pentru cursant.
- Relativa "dezumanizare" a cursurilor pâna la dezvoltarea unor strategii optime de interactiune si a focalizarii pe student si nu pe sistem.
Însa experienta sistemelor deja functionale ne asigura de faptul ca participantii la educatia prin intermediul noilor tehnologii se familiarizeaza în scurt timp cu mediul virtual si intra relativ curând în ritmul natural al transmiterii si, respectiv, însusirii de cunostinte.
|