RESURSE | SOLUTII | SISTEME | EVENIMENTE | FORUM |
elearning-forum.ro > resurse > Modele de educatie la distanta |
Adoptarea unui model de educatie la distanta se face în functie de scopul urmarit, cererea de educatie si resursele disponibile. |
3. Modele de educatie la distanta
Spatiul limitat din institutii, precum si diverse dificultati întâmpinate de unii studenti, în jonctiune cu necesitatea pregatirii pe tot parcursul vietii ce conduce la o cerere de educatie sporita, conduc la luarea în considerare de catre institutiile traditionale a alternativelor învatamântului deschis si la distanta. Diverse modele de educatie la distanta pot fi adoptate, în functie de scopul urmarit, cererea de educatie si resursele disponibile: 1. Model de sine statatorPresupune o institutie exclusiv virtuala, care va asigura urmatoarele functii:
Argumentele pentru un sistem educational constituit exclusiv pe criteriul instruirii la distanta sunt urmatoarele:
Aceste institutii se clasifica în doua tipuri: multi-sectional - asigura pregatire în mai multe domenii si uni-sectional - asigura pregatire într-un singur domeniu. 2. Departament de educatie la distanta în cadrul unei institutii de învatamânt existente.Argumentele pentru un asemenea sistem bimodal sunt:
3. Structuri cooperativeDiverse institutii lucreaza în comun, atât în activitatea de educare cât si în îndeplinirea celorlalte functii ce le revin (productie si distributie de suport pentru învatare, administrative etc.). Aceste institutii nu înscriu studenti în mod direct, ci ofera servicii pentru institutiile de învatamânt propriu-zise. 4. Structuri hibrideCa rezultat al îmbinarii diverselor structuri din modelele descrise anterior. |
Sunt vizate efectele pe termen lung, institutiile cu traditie ocupând un loc în spatiul educativ de mâine. |
În afara descriptorilor modelelor de educatie la distanta de mai sus, care poarta cu sine gradul de aplicabilitate practica în varii situatii, se mai pot enumera câtiva factori care influenteaza alegerea unei structuri:
În general, institutiile educative prefera adoptarea unui sistem bimodal de organizare, prin proiecte specifice care creaza o institutie virtuala în cadrul uneia traditionale. Efectele sunt evidente în timp relativ scurt - o universitate înscriind de zeci de ori mai multi studenti decât pot încape în salile sale de curs - dar efectele pe termen lung sunt cele vizate, institutiile cu traditie ocupând un loc în spatiul educativ de mâine, spatiul virtual, catre un viitor al "universitatilor fara sedii, legate (mai întâi) de oameni si de idei". (Dumitru Oprea, rectorul Universitatii "Al.I.Cuza" din Iasi - martie 2000) |
elearning-forum.ro > resurse > Modele de educatie la distanta |
© Institutul de Stiinte ale Educatiei, 2003-2006 Partener educațional: Centrul pentru Dezvoltare și Inovare în Educație |