elearning-forum.ro
elearning-forum.ro   RESURSE   |   SOLUTII   |   SISTEME   |   EVENIMENTE   |   FORUM    
elearning-forum.ro > resurse > Managementul programelor de educatia la distanta

 
 
 
 
 
 
 
 
 
Pregatirea personalului poate reprezenta factorul cel mai important în asigurarea succesului programului de educatia la distanta.

2. Managementul programelor de educatia la distanta

Petre Botnariuc
cercetator, Institutul de Stiinte ale Educatiei
bpetre [at] ise.ro

Activitatile de management în educatia la distanta au loc la doua niveluri: nivelul continuitatii, care se ocupa de functiile specifice care mentin un program sau o organizatie, si nivelul discontinuitatii, care priveste planificarea necesara pentru a raspunde provocarilor si schimbarii.

Mare parte din literatura despre educatia la distanta s-a centrat pe primul nivel, însa în ultima vreme se acorda o atentie din ce în ce mai mare conceptului de management strategic ca un mod de a raspunde unor medii complexe si dinamice în care opereaza programele si sistemele de educatia la distanta. Marketingul este o activitate care opereaza la ambele niveluri ale managementului educatiei la distanta.

Functiile specifice managementului includ: recrutarea, pregatirea si sprijinul instructorilor; proiectarea si dezvoltarea cursurilor, a materialelor si mijloacelor de învatare; admiterea, înscrierea, sprijinul studentilor, si pastrarea înregistrarilor; operatii bugetare; achizitionarea si mentinerea echipamentului; diseminarea materialelor de învatare si evaluarea programului.

Factori precum marimea programului, structura administrativa, disponibilitatea resurselor umane, si caracteristicile studentilor cuprinsi în program vor influenta în egala masura aceste functii.

O selectie eficace si pregatirea instructorilor poate reprezenta însa factorul cel mai important în asigurarea succesului programului de educatia la distanta. Foarte utila ar fi înfiintarea unor centre specializate de recrutare pentru selectarea instructorilor potriviti pentru cerintele specifice ale programului si studentilor, si a unor servicii de orientare care sa informeze instructorii despre studentul la distanta si sa încurajeze implicarea în procesul predarii la distanta.

Instructorii care predau la distanta vor avea de asemenea nevoie de o orientare în mediul particular sau în mijloacele folosite, în plus, ei ar putea avea nevoie de asistenta în a învata cum sa dezvolte si sa sustina un dialog cu studentii la distanta.

Sprijinirea procesului de dezvoltare a cursului implica ajutarea instructorilor sa-si adecveze cunostintele si competentele specificului activitatii de instruire la distanta. În mod ideal, instructorul va lucra într-o echipa compusa dintr-un designer instructional, instructori, tehnicieni, artisti grafici, web-developeri, specialisti în marketing si personal de distributie.

Managementul procedurilor de admitere, înscriere, suport acordat studentilor si arhivarea/ gestionarea datelor va depinde de structura si politicile institutionale în care rezida departamentul de educatie la distanta.

În unele institutii, managementul este îndeplinit de aceeasi unitate care are aceste responsabilitati si pentru structurile de formare conventionale. Alte organizatii au servicii separate de supraveghere a acestor functii pentru programele de educatia la distanta.

Operatiile de planificare bugetara implica asigurarea unor fonduri adecvate pentru îndeplinirea obiectivelor programului. Elaborarea bugetului porneste adesea de la determinarea punctului de echilibru (fara pierderi si fara profit).

elearning-forum.ro > resurse > Managementul programelor de educatia la distanta
eLearning-forum.ro © Institutul de Stiinte ale Educatiei, 2003-2006
Partener educațional: Centrul pentru Dezvoltare și Inovare în Educație
Întretinere si suport tehnic: Editura Agata ®