elearning-forum.ro
elearning-forum.ro   RESURSE   |   SOLUTII   |   SISTEME   |   EVENIMENTE   |   FORUM    
elearning-forum.ro > resurse > Competentele participantilor

 
 
 
 
 
 
 
Competente specifice:
a) de comunicare īn scris
b) de utilizare a TIC

3.3.b. Competentele participantilor

Olimpius Istrate
cercetator asociat, Institutul de Stiinte ale Educatiei
olimpius.istrate [at] tehne.ro

Am remarcat anterior ca mediul de instruire la distanta are ca principale particularitati resursele disponibile si modalitatile de contact dintre tutor si cursant sau īntre cursanti. Aceste particularitati impun ca atāt educatorii (tutori si autori de curs) cāt si studentii sa demonstreze competente specifice a) de comunicare īn scris si b) de stapānire a mijloacelor de transmitere a informatiilor folosite īn program.

a.) Competentele de comunicare īn scris

Exprimarea grafica, textuala, este un fenomen complex, destul de putin abordat. Ca proces de emitere si receptare, comunicarea textuala se supune aceleiasi succesiuni de tehnici de preparare, elaborare, adaptare - si apoi interpretare - a "materialelor" ce formeaza corpul mesajului. Īnsa fiecare tehnica īn parte difera mai mult sau mai putin, īn masura īn care difera aspectul grafic (respectiv vizual) al mesajului de fenomenele orale (respectiv acustice) ale comunicarii aceluiasi mesaj.

Īn sprijinul ideii ca procesul emiterii este mult mai complex decāt o simpla articulare, iar receptarea depaseste simpla percepere a unor stimuli oarecare, cercetatorii īn domeniul psiholingvisticii subliniaza ca mesajul este astfel construit materialmente, īncāt el poarta cu sine si semnificatia, deci receptorul primeste si germenii productivi ai sensului. Exprimarea presupune initial, īn faza prelocutorie, a organizarii sale, analizarea unui ansamblu - continutul psihic caruia i se va gasi o forma de expresie adecvata. Acest dat global, sincretic, va trebui descompus, analizat, si apoi organizat, ordonat īn expresia sa secventiala, prin apelarea la uneltele limbii (care ajuta sa se opereze decupari oarecum uniformizate, socialmente inteligibile). Dupa aceea trebuie sa se realizeze sinteza prin alegerea componentelor necesare si gruparea lor organizata īntr-un īntreg care va forma mesajul . Expresia, enuntarea exterioara, secventiala, impune alegerea materialului de semne cel mai propriu pentru a traduce integral si īn forma inteligibile continutul de transmis.

Comunicarea vizuala poate īmbina stimulii verbali cu modalitati de expresie neverbala - semne iconice sau mijloace indiciale de reprezentare, iar la acest nivel de analiza intervin problemele legate de decodarea adecvata a continutului comunicat, mai ales atunci cānd gradul de iconicitate, cantitatea de "realism" a reprezentarii, scade. De aceea, receptarea se constituie īntr-o īncercare de a recrea semnificatia intentionata de emitator, proces care, īn activitatea didactica de transmitere-īnsusire de cunostinte, trebuie sa fie prevazut si atent condus de catre autorii de cursuri si manuale.

Cerintele unei comunicari eficiente, care sa permita īntelegerea fara dificultati a unui continut scris, reliefeaza urmatoarele conditii ce vor fi avute īn vedere īn dobāndirea si/sau folosirea competentei comunicative textuale (Neacsu, Ioan. Metode si tehnici de īnvatare eficienta. Bucuresti: Militara, 1990, pp. 276-277):

  • perceperea diferitelor niveluri de abstractizare ale variatelor tipuri de limbaj;
  • īntelegerea raporturilor īntre valorile lexicale si cele sintagmatice;
  • cunoasterea si aprecierea valorii semnelor de punctuatie si a celorlalte mijloace grafice;
  • surprinderea si aprecierea corecta a valorilor contextuale;
  • distingerea īntre esential si accesoriu īntr-un text scris;
  • īnsusirea tehnicilor de lucru bazate pe informatii scrise - dictionare, carti, grafice, fise etc.;
  • stapānirea tehnicilor de formulare a īntrebarilor, pornind de la o informatie;
  • abilitatea de a rezuma si formula o concluzie;
  • integrarea īn experienta proprie a cunostintelor dobāndite prin informatie scrisa etc.

b.) Competente de utilizare a TIC

Eficacitatea instructorului se afla īn strīnsa legatura cu capacitatea de a utiliza toate formele de interactiune posibile īn contextul īnvatarii la distanta si, corelativ, cu stapīnirea de catre acesta a mijloacelor tehnologice particulare implicate.

Cercetatorii americani de la Syracuse University din New York au dezvoltat, dupa setul de aptitudini Big Six (Eisenberg & Berkowitz), o schema ce include categorial competentele īn folosirea computerului pentru manipularea informatiilor, schema pe care o vom urmari pas cu pas, īn ciuda dimensiunilor sale considerabile, cu justificarea pertinentei, exhaustivitatii si relevantei sale pentru subiectul ce ne intereseaza. Modelul nu se refera specific la educatia la distanta, īnsa cu atāt mai mult trebuie luat īn calcul īn situatia utilizarii intensive a noilor tehnologii ale informatiei si comunicarii pentru dezvoltarea si īntretinerea unui program de instruire prin Internet. Aceste aptitudini de informare si cercetare, se subliniaza īn materialul prezentat pe Internet de cercetatori, este de asteptat sa le demonstreze fiecare student īn timpul studiilor si, am adauga, fiecare educator participant la un program de educatie la distanta prin Internet:

1. Definirea sarcinii. Primul pas consta īn recunoasterea nevoii de informare, definirea problemei si identificarea tipului si cantitatii de informatie necesara. Īn perspectiva deschisa de noile tehnologii ale informatiei si comunicarii, studentii si profesorii vor fi capabili:

  1. sa foloseasca e-mailul si grupurile de discutii on-line (listservs, newsgroups) pe Internet pentru a comunica īn privinta continutului materialelor, diverselor sarcini si pentru informare.
  2. sa foloseasca e-mailul si grupurile de discutii on-line (listservs, newsgroups) pe Internet pentru a initia discutii pe anumite subiecte si pentru a īndeplini sarcini prin cooperare local sau global.
  3. sa foloseasca conferintele on-line, e-mailul si software pentru retele locale pentru a comunica pe verticala sau pe orizontala īn privinta continutului materialelor, diverselor sarcini si pentru informare.
  4. sa foloseasca conferintele on-line, e-mailul si software pentru retele locale pentru a initia discutii pe anumite subiecte si pentru a īndeplini sarcini prin cooperare la nivel local.
  5. sa foloseasca programele speciale pe computer pentru definirea sau redefinirea problemei. Acest nivel include dezvoltarea unei īntrebari pentru cercetare sau stabilirea perspectivei din care se va analiza o problema.

2. Strategii de cautare a informatiei. Odata formulata sarcina, trebuie luate īn considerare toate sursele posibile si dezvoltat un plan de cautare si selectare a informatiei. Studentii si educatorii vor fi capabili:

  1. sa aprecieze valoarea īn context a diferitelor tipuri de resurse digitale pentru colectare si stocare de date, incluzānd bazele de date, resurse pe CD-ROM, resursele on-line de pe Internet comerciale, guvernamentale, comunitare si ale institutelor de cercetare.
  2. sa identifice si sa aplice criterii specifice pentru evaluarea resurselor electronice digitale.
  3. sa aprecieze necesitatea folosirii e-mailului si grupurilor de discutii on-line (listservs, newsgroups etc.) pe Internet ca resurse īn cautarea informatiilor īn contextul sarcinii de rezolvat.
  4. sa foloseasca un computer pentru a realiza grafice si proiecte pentru planificarea activitatilor studentesti de grup pentru cercetare, cautare de informatii si rezolvare de probleme.

3. Accesul si localizarea informatiilor. Dupa determinarea prioritatilor de cautare, informatiile trebuie identificate īntr-o varietate de forme de stocare si accesate. Studentii si educatorii vor fi capabili:

  1. sa localizeze si sa foloseasca adecvat tehnologiile disponibile local īn biblioteci sau centre universitare (catalog on-line, index de periodice, surse de tip text, statii de lucru pentru multimedia, CD-ROM, terminale on-line, scanere, tehnologii audio si video).
  2. sa localizeze si sa foloseasca informatiile si resursele disponibile prin retele locale ce functioneaza la nivelul institutiei scolare īntre laboratoare, biblioteca, centru local de cercetari etc.
  3. sa localizeze si sa foloseasca informatiile si resursele disponibile īn afara scolii, prin Internet (newsgroups, listservs, WWW prin Netscape, Internet Explorer sau alt browser, gopher, situri ftp, cataloage cu acces public, baze de date comerciale si servicii on-line, precum si resurse comunitare, academice sau guvernamentale)
  4. sa cunoasca rolurile, tipul de asistenta si informatiile de care se poate beneficia de la persoanele care lucreaza īn centrele media din biblioteci.
  5. sa foloseasca sursele de referinte si trimiteri (enciclopedii electronice, dictionare, surse de referinte biografice, atlase, almanahuri etc.) disponibile īn retelele locale la nivel de institutie sau pe Internet.
  6. sa foloseasca Internetul sau retelele digitale comerciale pentru contactarea expertilor īn vederea beneficierii de diverse servicii.
  7. sa initieze si sa duca la bun sfārsit o activitate de colectare de informatii prin e-mail, listserv sau newsgroup.
  8. sa utilizeze instrumentele specifice si sistemele de organizare ale surselor de informatie electronica ca aplicatii pentru gasirea informatiilor specifice si generale (index, cuprins, instructiuni si manuale de utilizare, referinte, strategii de tipul logicii formale, legaturi hipertext), inclusiv folosirea a) instrumentelor de cautare si comenzilor pentru calculator neconectat, CD-ROM, baze de date on-line; b) instrumentelor de cautare si comenzilor pentru Internet (motoarelor de cautare: Yahoo, AltaVista, About.com etc.)

4. Folosirea informatiilor. Dupa identificarea resurselor potential necesare, studentii si educatorii trebuie sa parcurga materialele pentru a le determina importanta pentru tema si apoi sa extraga informatiile relevante. Aceasta necesita:

  1. conectare si operare cu tehnologiile informatiei si ale comunicarii pentru accesarea informatiilor si citirea ghidurilor si manualelor asociate cu acest tip de sarcina.
  2. vizualizare, download, decompresie si deschiderea documentelor de pe siturile Internet si din arhive.
  3. preluarea selectiva a informatiilor de pe o sursa electronica si introducerea īntr-un document personal (prin cut si paste), apoi completarea citatelor cu datele de identificare ale sursei.
  4. folosirea unui procesor de texte pentru īnsemnari si notite.
  5. preluarea si īnregistrarea pe suport a adreselor/ locatiilor surselor digitale ce au fost citate, apoi introducerea acestora corect īn subsoluri de pagina sau bibliografii.
  6. folosirea foilor electronice de calcul, bazelor de date si programelor de statistica pentru procesarea si analizarea datelor statistice.
  7. analizarea si filtrarea informatiilor de pe suport digital relevante pentru sarcina de īndeplinit.

5. Sintetizare. Studentii si educatorii trebuie sa stie sa organizeze si sa comunice rezultatele activitatii de informare, adica:

  1. clasificarea si gruparea informatiilor folosind un procesor de texte sau un sistem de gestiune a bazelor de date.
  2. folosirea unui editor de texte sau a unui program special de publicare pentru crearea si printarea materialelor, demonstrānd si aplicānd aptitudini elementare de tastare sau tehnoredactare (viteza cel putin egala cu cea a scrisului de māna).
  3. crearea graficelor si imaginilor cu ajutorul computerului si folosirea acestora īn prezentari tiparite sau digitale variate.
  4. generarea graficelor, tabelelor si diagramelor folosind programe pe calculator.
  5. preluarea datelor din bazele de date pentru crearea propriilor baze de date.
  6. folosirea utilitarelor de prezentari (PowerPoint, HyperStudio sau Aldus Persuasion etc.) pentru crearea prezentarilor pe computer.
  7. crearea de produse multimedia si hypermedia cu aparatura audio si/sau video digitala.
  8. crearea paginilor Web si siturilor folosind limbajul de marcare hipertext (HTML) sau convertind documente prin programele de editare de text.
  9. folosirea comunicatiilor prin e-mail, ftp etc. pentru preluare la distanta de informatii si fisiere.
  10. folosirea aplicatiilor pe computer specializate pe prelucrari specifice: programe pentru compunere de muzica, aplicatii pentru asistenta īn desenare, software de modelare matematica etc.
  11. citarea corespunzatoare a surselor electronice de informatii īn note de subsol, note de final si bibliografii.

6. Evaluare. Studentii si educatorii pot evalua munca proprie sau pot fi evaluati de catre altii:

  1. evaluarea de continut si evaluarea formei prezentarilor electronice.
  2. folosirea spelling-ului si utilitarului de verificare gramaticala dintr-un procesor de texte sau alte programe pentru a edita si revizui textele alcatuite.
  3. aplicarea principiilor etice si legale īn legatura cu plagiatul si drepturile de autor.
  4. īntelegerea si respectarea 'etichetei' īn folosirea postei electronice, grupurilor de stiri si altor servicii si functii de pe Internet.
  5. folosirea postei electronice si grupurilor de discutii online (listservs, newsgroups) pentru a comunica cu profesorii si cu alti studenti īn privinta performantelor proprii, sarcinilor īndeplinite si pentru informare.
  6. reflectii privind folosirea resurselor electronice si instrumentelor digitale de prelucrare a informatiilor īn procesul desfasurat.

Īntr-o lucrare recenta privind formarea continua a cadrelor didactice īn tarile din Uniunea Europeana, īn care se prezinta structura si continutul cursurilor de perfectionare (EURYDICE - Reteaua de Informare despre educatie īn Comunitatea Europeana - Formarea continua a cadrelor didactice īn Uniunea Europeana si īn statele AELS/SEE. Bucuresti: Alternative, 1997), una dintre cele mai consistente teme o reprezinta utilizarea tehnologiilor informatiei si comunicarii. Se precizeaza necesitatea unei reexaminari a procesului de formare a educatorilor si reevaluarea prioritatilor īntr-o societate a carei evolutie, īn special cea tehnologica, cunoaste o accelerare puternica. Cu atāt mai mult īntr-un mediu de īnvatare bazat pe noile tehnologii, cadrele didactice ar trebui sa demonstreze o mare parte din competentele (ierarhizate mai sus) īn folosirea computerului pentru manipularea informatiilor.

Cunoasterea multiplelor limbaje, de la cel al sunetelor la codul tipografic, de la simbolistica culorii la limbajele de programare, devine astazi o problema culturala.

elearning-forum.ro > resurse > Competentele participantilor
eLearning-forum.ro © Institutul de Stiinte ale Educatiei, 2003-2006
Partener educažional: Centrul pentru Dezvoltare ŗi Inovare īn Educažie
Īntretinere si suport tehnic: Editura Agata ®